Hällingsåfallet

Längd: 5 km tur och retur.

Svårighet: lätt

Vägbeskrivning:  Från Gäddede- kör vägen mot Norge, Sväng vänster mot Häggnästet sen är det skyltat mot Hällinsåfallet.

Söder ifrån väg 342: sväng mot Bågede, sväng sedan höger mot Häggnäset. Parkering / Start vid ”Hällarna”.

Karta från Lantmäteriet

Klicka för PDF-karta

En mäktig vandring tätt intill norra Europas längsta vattenfyllda kanjon. I denna Kanjon skimrar regnbågar i tät vattendimma och vintertid fryset vattenfallet till stora, vackra isformationer. Det är sannolikt inte Hällingsån som skapat denna kanjon, utan snarare ett mäktigare vattedrag, kanske delvis den isälv som rusade fram när inlandsisen smälte undan föra snart 900 hundar år sedan.

Följ den markerade och spångade leden från Hällarna. Leden går längs Hällingsåns breda flöde och i början är det svårt att förstå att man snart kommer att stå vid 50-60 m höga väggar och blicka ner i forsens skum.

Efter 1,3 km kommer di till början av kanjonen. Här finns en informationstavla och forsen smalnar av. Var försiktig när du går vidare upp mot Hällingsåfallet. Väggarna är branta.

Snart har du en fantastisk utsikt mot fallet, 43m fritt fall! Luftfuktigheten är hög vid fallet och ger goda miljöer för både mossor och lavar. Passa på att ta en fikapaus vid någon av de bord som finns nära fallet. Vandra samma led- eller gå bilvägen tillbaka. Runt själva vattenfallet finns rastskydd , rastplatser och toalett. Här är leden anpassad för rullstol.